Hoofdboog en brug van vliegveld Sheremetyevo (Foto: Bollinger+Grohmann)

Vliegveld Sheremetyevo, Moskou

Door de vergroting van de benodigde luchtvaartcapaciteit en de modernisering is er op de luchthaven Sheremetyevo een derde terminal gemaakt. De Dlubal-klant B+G ingenieurs Bollinger und Grohmann GmbH uit Frankfurt am Main heeft de constructieve uitwerking van meerdere luifels, daken en bruggen tussen de parkeergarage en de terminal onder leiding van Arnold AG uitgewerkt.

De ontwerpen hiervoor zijn gemaakt door de Architect Dmitri Pshenichnikov. De staalconstructie is door de Russische aannemer Stalkon vervaardigt.

Een bijzondere uitdaging voor de drie partijen was de 3-dimensionale opzet van het project. Bij de berekening van het staal moest er met zeer grote sneeuwophopingen rekening gehouden worden. De grondbelasting voor sneeuw in Moskou bedraagt 1.26 kN/m². Vermenigvuldigt met een factor voor ophoping bedraagt de extreme sneeuwbelasting 8,60 kN/m².

Bruggen
Het 3D-Model van de architect bestaat uit een (hoofd)boog met een grote overspanning van de terminal naar de parkeergarage waaraan een brug hangt. Op basis van de verschillende vervormingen bleek dat de brug toch als een zelfstandige boogconstructie gaat werken. De ophangtuien werden desalniettemin toch uitgevoerd.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Hoofdboog

De hoofdboog is een vakwerkachtige boogconstructie gelijk een koepelvorm lopend van het midden van de terminal over de hoofdingang tot de parkeergarage. Het verschaft een kolomvrije entree/foyer met een overspanning van 56 x 43 m2 met een totale overspanning van 88 m.

De hoofddraagconstructie bestaat uit een vierstaven-vakwerk waartussen dwarsdragers in een visgraatmotief liggen. Het is noodzakelijk dat de hoofddraagconstructie een hoge buigweerstand bezit, vanwege de grote excentrische sneeuwlasten. De hoge buigstijfheid resulteerde, echter, in onbedoelde grote trekkrachten in de onderste liggers van het vakwerk. Daarom zijn de kabels die de constructie ondersteunen in zo’n mate voorgespannen dat de trekkrachten zijn ´weggespannen´. Door te voorspanning tijdens de bouw werden de spanningen in de bovenste liggers van het vakwerk slechts door de toename van het gewicht gereduceerd.

RSTAB rekenmodel van hoofdboog (screen shot: Bollinger+Grohmann)

Betrokken partijen:

Architect

Dmitri Pshenichnikov

Aannemer

Stahlbau Arnold AG
Industriestrasse 6-10
D-61381 Friedrichsdorf

Constructeur

B+G Ingenieure Bollinger und Grohmann GmbH, Westhafenplatz 1
D-60327 Frankfurt am Main
www.bollinger-grohmann.de

Staalconstructies Hoofdboog

Heinrich Lamparter Stahlbau GmbH & Co. KG, Leipziger Straße 12-18
D-34260 Kassel / Kaufungen

Staalconstructie Brug

Müller Offenburg GmbH und Co. KG
D-60327 Frankfurt am Main

Software

Dlubal Software GmbH
www.dlubal.com