RFEM klantproject ijshockey Arena in Jičín

IJshockey Arena in Jičín

Het nieuwe ijshockeystadion in de Tsjechische stad Jičín vervangt het oude, niet langer moderne buitenstadion. De arena is niet alleen beschikbaar voor het ijshockey maar het opent ook zijn deuren voor scholen en de gemeenschap. De Dlubal klant WIEHAG GmbH gebruikte RSTAB om de imposante, kolomvrije dakconstructie bestaand uit houten gelamineerde liggers te berekenen. Verder was WIEHAG verantwoordelijk voor de productie en de constructie van de dakconstructie.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF
Detail houtverbinding dakconstructie

Constructieve Opzet

De dakconstructie is opgebouwd uit verlijmd, gelamineerd hout GL28c met de volgende afmetingen: lengte – 72 m, breedte – 42 m, hoogte – 11 m. Het hoofdvakwerk is samengesteld uit zeven drie-scharnier spanten met een onderlinge afstand van 5 m, elk met gekromde hoeken en een overspanning van 42 m. Zeven helft-spanten met een over-spanning van 21 m staan er aan de uiteindes van de hal. Zij zijn verbonden op een stervormige wijze aan de buitenste hoofdspanten. De secondaire raamwerkconstructie bestaat uit enkele gordingen die aan het hoofdspant zijn vastgemaakt. Het dak is verstijft door spanten in dwarsrichting en door stalen windverbanden in langsrichting. De complete houtconstructie is aangenomen als gebruiksklasse 2. Alle constructieve houtonderdelen moeten een brandwerendheid hebben van F15, de stalen onderdelen F0. De ijshockey arena is geopend eind 2011.

 

RSTAB model houtbouw van IJshockey stadion

De volgende bedrijven hebben deelgenomen aan de bouw

Eigenaar

Gemeente Jičín
Tsjechië

Planning

BFB studio s.r.o.
Rokycanova 30
130 00 Praag 3
Tsjechië

Constructie aannemer

Kasper CZ s.r.o.
Jecna 550
541 03 Trutnov
Czech Republic

Hoofdconstructeur

TOBRYS s.r.o.
Bořivojova 38/1075
130 00 Prague 3
Czech Republic

Constructeur Dak
WIEHAG GmbH
Linzer Straße 24
A-4950 Altheim
www.wiehag.com

Software

Dlubal Engineering Software
Tiefenbach, Duitsland
www.dlubal.nl

RFEM klantproject hotel Tivoli oostenrijk

Ramada Hotel te Innsbruck Tivoli, Oostenrijk

In december 2011 is het Ramada Hotel geopend. Het veertien verdiepingen tellende hotel is direct gelegen aan ‘Olympiaworld’, Tirols grootste sport- en evenementen centrum. Het gebouw is één van de hoogste gebouwen in de prachtige Alpenstad. Vanaf het panoramaterras
op de elfde verdieping hebben bezoekers een adembenemend uitzicht over de Tiroler bergen en de Bergiselschans, een wereldberoemde skischans, die onderdeel is van het jaarlijkse Vierschansentoernooi. De Dlubal-gebruiker in.ge.na was verantwoordelijk voor het controle werk. De controleur heeft RFEM gebruikt om het 3D-model inclusief belastingen in te voeren en te berekenen.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Constructie

Het betreft een nieuwbouwproject bestaand uit een hotel met veertien verdiepingen en een kelder. De hoofddraagconstructie is opgebouwd uit gewapend beton. De oost- en westgevel zijn gebouwd onder een hellingshoek van 73.2° gemeten vanaf het horizontale vlak. De horizontale en verticale belasting wordt afgedragen door de kolommen en de wanden van de centrale corridor, respectievelijk de gevelwanden. De gevelwanden hebben een dikte van 200 tot 250 mm afhankelijk van de belasting. De vloerdikte van de ondergrondse parkeergarage is 350 mm, de vloerdikte in de bovenbouw is 300 mm. De dakvloer heeft een dikte van 300mm. Alle andere tussenvloeren hebben een dikte van 250 mm. De fundering onder het gebouw bestaat uit een plaatfundering met diktes van 1.00 m, 0.60 m en 0.30 m. In gebieden zonder bovenbouw zijn strookfunderingen en poeren toegepast. Tijdens de buitengewone situatie m.b.t. aardbeving is er door berekening duidelijk geworden dat er trek op de fundering optrad in het Westelijke gedeelte van het gebouw. Om de kantelstabiliteit te garanderen zijn in het beschreven gebied GEWI-ankers aangebracht.

De volgende bedrijven hebben bijgedragen aan de constructie

Gebouweigenaar

Porr Projekt und Hochbau AG
A-6175 Kematen

Controlewerkzaamheden

in.ge.na.
A-6020 Innsbruck
www.ingena.info

Software

Dlubal Software GmbH
D-93464 Tiefenbach
www.dlubal.com

Hoofdboog en brug van vliegveld Sheremetyevo (Foto: Bollinger+Grohmann)

Vliegveld Sheremetyevo, Moskou

Door de vergroting van de benodigde luchtvaartcapaciteit en de modernisering is er op de luchthaven Sheremetyevo een derde terminal gemaakt. De Dlubal-klant B+G ingenieurs Bollinger und Grohmann GmbH uit Frankfurt am Main heeft de constructieve uitwerking van meerdere luifels, daken en bruggen tussen de parkeergarage en de terminal onder leiding van Arnold AG uitgewerkt.

De ontwerpen hiervoor zijn gemaakt door de Architect Dmitri Pshenichnikov. De staalconstructie is door de Russische aannemer Stalkon vervaardigt.

Een bijzondere uitdaging voor de drie partijen was de 3-dimensionale opzet van het project. Bij de berekening van het staal moest er met zeer grote sneeuwophopingen rekening gehouden worden. De grondbelasting voor sneeuw in Moskou bedraagt 1.26 kN/m². Vermenigvuldigt met een factor voor ophoping bedraagt de extreme sneeuwbelasting 8,60 kN/m².

Bruggen
Het 3D-Model van de architect bestaat uit een (hoofd)boog met een grote overspanning van de terminal naar de parkeergarage waaraan een brug hangt. Op basis van de verschillende vervormingen bleek dat de brug toch als een zelfstandige boogconstructie gaat werken. De ophangtuien werden desalniettemin toch uitgevoerd.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Hoofdboog

De hoofdboog is een vakwerkachtige boogconstructie gelijk een koepelvorm lopend van het midden van de terminal over de hoofdingang tot de parkeergarage. Het verschaft een kolomvrije entree/foyer met een overspanning van 56 x 43 m2 met een totale overspanning van 88 m.

De hoofddraagconstructie bestaat uit een vierstaven-vakwerk waartussen dwarsdragers in een visgraatmotief liggen. Het is noodzakelijk dat de hoofddraagconstructie een hoge buigweerstand bezit, vanwege de grote excentrische sneeuwlasten. De hoge buigstijfheid resulteerde, echter, in onbedoelde grote trekkrachten in de onderste liggers van het vakwerk. Daarom zijn de kabels die de constructie ondersteunen in zo’n mate voorgespannen dat de trekkrachten zijn ´weggespannen´. Door te voorspanning tijdens de bouw werden de spanningen in de bovenste liggers van het vakwerk slechts door de toename van het gewicht gereduceerd.

RSTAB rekenmodel van hoofdboog (screen shot: Bollinger+Grohmann)

Betrokken partijen:

Architect

Dmitri Pshenichnikov

Aannemer

Stahlbau Arnold AG
Industriestrasse 6-10
D-61381 Friedrichsdorf

Constructeur

B+G Ingenieure Bollinger und Grohmann GmbH, Westhafenplatz 1
D-60327 Frankfurt am Main
www.bollinger-grohmann.de

Staalconstructies Hoofdboog

Heinrich Lamparter Stahlbau GmbH & Co. KG, Leipziger Straße 12-18
D-34260 Kassel / Kaufungen

Staalconstructie Brug

Müller Offenburg GmbH und Co. KG
D-60327 Frankfurt am Main

Software

Dlubal Software GmbH
www.dlubal.nl

RFEM branderburger tor

Kolomvervanging voor Brandenburgpoort

Tijdens de laatste dagen van de tweede wereldoorlog werd een segment van de Brandenburgpoort door een granaataanval ernstig beschadigd. Toen de poort in 2002 wordt gerestaureerd, is er door het Duitse constructiebureau J. Sando in Weimar een methode ontwikkeld, waarbij het mogelijk was om het kolomsegment te vervangen. De speciale, ondersteunende constructie om de kolom te vervangen, is ontworpen met RFEM, Dlubal’s 3D EEM programma. “Het ruimtelijke EEM-model biedt een uitstekende kans om het constructieve gedrag van de speciale en complexe constructie te bestuderen. Door de extreme hoge veiligheidsvoorschriften
voor Duitslands populairste gebouw moest de bevestiging van de ondersteunende constructie in twee stappen worden aangebracht. Met RFEM was het mogelijk om de kenmerken van de bevestigingssituaties perfect te modelleren” aldus Jörg Sando van Weimar.

 

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Technische randvoorwaarden

De belasting wordt afgedragen door de metselwerkbogen naar de kolommen. Een laterale ondersteuning is namelijk niet mogelijk zonder destructieve maatregelen. Sando heeft een methode ontwikkeld waarbij de belasting wordt doorgeleid in de kolom. Door de constante controle van de kracht en verplaatsing was het mogelijk om alle stappen te monitoren. Dit was natuurlijk noodzakelijk om overschrijding van het kritische moment te voorkomen.

Kolomvervanging
De voorbereidende werkzaamheden voor belastingverhoging werden gevolgd door stapsgewijze montage van de hydraulische ondersteuning. Het nieuwe middenstuk, dat precies de helft van het kolomsegment is, is ingevoerd nadat de beoogde verticale
verplaatsing van 0.6 mm was bereikt. Met beide zijpanelen is het nu duidelijk onderscheidbaar als nieuw segment. De gekozen methode was een groot succes.

De volgende bedrijven hebben bijgedragen aan de constructie

Gebouw eigenaar

Stiftung Denkmalschutz Berlin by order of the Senate Administration for Science, Research and Culture of Berlijn, Duitsland

Aannemer

Bennert GmbH, company for building security, Klettbach, Duitsland

Algemene aannemer

CARO Restaurierung und Technologie GmbH, Berlijn, Duitsland

Constructie berekeningen

Constructieburo Dipl.-Ing. Jörg Sando, Weimar, Duitsland
www.sando.de

Controleberekeningen

Prof. Frank Prietz, Berlijn, Duitsland

Technische monitoring

EBK Engineering office for construction diagnostics, Weimar, Duitsland

Software

Dlubal Software GmbH, Tiefenbach, Duitsland
www.dlubal.com

Buitenaanzicht Dali museum

Salvador Dalí Museum, Florida

In Januari 2011 heeft het Salvador Dalí Museum in St. Petersburg, Florida, zijn deuren voor het publiek geopend. Het bevat de grootste verzameling van Dali’s kunstwerken buiten Spanje, waaronder olieschilderijen, waterverftekeningen, gravures, foto’s, en sculpturen. Het architectonische hoogtepunt is het “Enigma”, een beglaasd atrium, dat glooit over de zijdes van de doosvormige gewapend betonnen gebouw. De constructieve berekening van dit unieke staal-glas constructies is uitgevoerd met RSTAB door de Dlubal klant Novum Constructies.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Constructie

Het “Enigma” is een stalen buisconstructie bestaand uit meer dan 900 driehoekig gevormde glaspanelen die uitstulpende bobbels vormen. Geen twee glaspanelen binnen de gekromde glasconstructie, zijn identiek, zodat zij een werkelijk uniek beeld geven van St Peterburg;s pittoreske waterlijn.

De bouwers moesten een mysterie oplossen hoe de transparante constructie te vormen, te ontwerpen en op te hangen. De constructie 75.5 ft hoog, 105 ft breed en 27.5 ft lang moet namelijk orkaankrachten en rondvliegende rommel kunnen weerstaand.

HOK’s architect Weymouth noemt het Novum systeem ‘een visueel diagram, hoe de constructie zich gedraagt, omdat de driehoeken kleiner worden op de plekken met hoge spanningen.’

In 2010, HOK ontving de Novum Design Excellence prijs voor het iconische ontwerp van het Salvador Dali Museum.

Binnen aanzicht van spiraalvormige wand als trap. (Afbeelding: © Novum)

Bedrijven die hebben bijgedragen aan het ontwerp:

Architect

HOK, USA
www.hok.com

Engineering & Onderaanneming

Novum Structures LLC, USA
www.novumstructures.com

Aannemer

Beck Group, USA
www.beckgroup.com
www.beckgroup.com

Software

Dlubal Software GmbH
Tiefenbach, Germany
www.dlubal.nl