Distributiecentrum voor Noord-Amerikaanse supermarkten

In 2016 kreeg NEDCON de opdracht om het staalwerk te installeren voor twee volledig geautomatiseerde distributiecentra voor twee supermarktketens. Eén distributiecentrum staat in de staat Michigan van de VS en de andere in de canadese provincie Alberta.

NEDCON is een onafhankelijk bedrijf, dat opslagsystemen produceert en maakt sinds 2004 deel uit van de internationale staalgroep Voestalpine. De hoofdvestiging staat in Doetinchem en de productiefaciliteit staat in Pardubice (Tsjechië). NEDCON heeft verschillende afdelingen in Europa en de VS.

Constructie en ontwerp

NEDCON ontwierp een staalconstructie voor een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem (AS/RS) bestaande uit een ‘kraan‑bediend’ stalen opslagsysteem voor het stapelen van pallets en een grote ruimte voor ondersteunende apparatuur en andere platforms. De totale afmeting van het gebouw zijn 49.400 m², ongeveer zo groot als 8 voetbalvelden. De totale opslagcapaciteit van één distributiecentrum is ongeveer 38.000 pallets.

Er zijn verschillende stalen opslagsystemen met een hoogte van ongeveer 22,5 m gebouwd. De gebruikte constructiestaven zijn dunwandige stalen doorsnedes. De constructie bestaat uit diagonaal verstijfde rechte raamwerken met aansluitende liggerbalken die de pallets dragen.

De constructie heeft geen diagonalen in de lengterichting. De stijfheid van de constructie komt van flexibele (ingehaakte) ligger-kolomverbindingen. Samen met het hoge gewicht van de opgeslagen goederen resulteert dit in hoge gevoeligheid voor 2e orde effecten.

De aardbevingsbelastingen zorgden voor een nog grotere uitdaging voor de constructie. De uitdaging was om de vervorming van de rek in de ‘bruikbaarheidsgrenstoestand (BGT) te laten voldoen met minimale vervormingen. Dit zou zorgen voor een juiste prestatie van het systeem in combinatie met het geautomatiseerde opberg- en ophaalsysteem.

De 3D-modellering en de geometrische niet-lineaire berekeningen zijn uitgevoerd met de rekensoftware RFEM. De RF‑DYNAM Pro module is gebruikt om de aardbevingsbelastingen door te rekenen zoals voorgeschreven staan in de IBC 2012 en RMI 2008, voor de VS en in de NBCC 2010 en RMI 2008 voor Canada.

Bepaalde onderdelen van de constructie zijn gevoelig voor torsieknik. Deze dragende delen van de constructie zijn berekend op torsieknik met behulp van de RF‑FE‑LTB module. De resultaten zijn vergeleken en gevalideerd met praktijktesten.

Afmetingen van het opslagsysteem:

Lengte:55 m

Breedte:38 m

Hoogte:22 m

Gewicht: 408 Ton

Aantal Knopen: 10.723

Aantal Staven: 9.860

Verschillende Doorsnedes: 17

Verschillende Materialen: 4

NEDCON B.V.
Doetinchem
www.nedcon.com

Gebruikte programma’s voor de berekening van de constructie

  • RFEM rekensoftware
  • RF‑DYNAM-Pro Module voor dynamische & aardbevingsanalyse.
  • RF‑FE‑LTB module voor torsieknik en kipstabiliteit analyse
RFEM klantvoorbeeld bijzonder constructie

Bahá’í-tempel, Chili

Bahá’í-tempel van Zuid Amerika

Eind 2014 wordt in Chili een heel bijzondere constructie opgeleverd: de “tempel van het licht”, één van de acht Bahá’i-tempels wereldwijd. De Bahá’í-religie heeft ongeveer zeven miljoen volgelingen, verspreid over India, Iran, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika.
Na jaren van plannen is de opdracht toegekend aan Dlubal klant Josef Gartner GmbH. De opdracht omvat het ontwerp en de bouw van de gehele constructie met uitzondering van de fundering.

RFEM_en

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

 

Constructie

De vorm van de tempel is vergelijkbaar met een negenbladige bloesem van een lotusbloem. Het gebouw heeft een diameter van ongeveer 34 m en een hoogte van 30 m. De fundering bestaat uit een voet-plaat met daarboven een twee verdiepingen tellende betonnen constructie.
De bouwplaats bevindt zich in een gebied met een hoog seismisch risico. Hierdoor bleek het noodzakelijk om de constructie horizontaal los te koppelen van de grond. Hiervoor zijn in totaal tien zogenaamde ‘friction pendulum bearings’ aangebracht tussen de betonkolommen en het tweede tussenliggende plafond.

De gevelconstructie is uitgevoerd als een vakwerkligger met een boven- en onderregel bestaande uit rechthoekige doorsnedes, de diagonale verbindingselementen bestaan uit buisvormige doorsnedes.
De negen bloembladen zijn identiek en komen op het hoogste punt samen en vormen een lichtkoepel (oculus). Het constructieve skelet wordt gevormd door een intern raamwerk bestaande uit ronde buizen met grotere wanddikte en een diameter d = 323,9 mm.
Het eerste ontwerp is gemaakt met de software Rhinoceros. Daarna is het 3D model geëxporteerd naar RSTAB en RFEM en verder geoptimaliseerd.
Gartner heeft uiteindelijk met behulp van RSTAB en RFEM de staalconstructie berekend, waarbij rekening is gehouden met de impact van aardbevingen.

 

Modell_bearbeitet

De volgende bedrijven hebben bijgedragen aan de constructie:

Gebouw eigenaar

National Spiritual Assembly of the Bahá’ís of Canada,

www.ca.bahai.org

Architect

Hariri Pontarini Architects, Toronto, Canada

www.hariripontarini.com

Berekeningen, bouw en realisatie (staal en gevelafwerking)

Josef Gartner GmbH, Würzburg, Duitsland,

www.josef-gartner.permasteelisagroup.com

Software

Dlubal Software GmbH, Tiefenbach, Duitsland,

www.dlubal.com

Nachtbaustelle_bearbeitet

Voorbeeld RFEM project hangbrug

Hangbrug, Sri Lanka

Hangbrug te Sri Lanka

In 2013 is een zeer speciaal project uitgevoerd, 6000 km ver weg in Pitigala, Sri Lanka. De brug is ontworpen, berekend en gebouwd door 30 studenten, onderdeel van een Duits universiteitsteam genaamd “Engineers Without Borders – Karlsruhe Institute of Technology”, die projecten ontwikkelen in zeven verschillende landen.
Met een lengte van 30 m overspant de brug de rivier de Bentara. De studenten werden tijdens de 14 weken durende bouwfase ondersteund door militairen en dorpsbewoners.

Bondspresident Joachim Gauck: “Met zijn grote praktisch waarde en zijn succesvolle ontwerp is de brug in Pitigala een blijvend voorbeeld van de betrokkenheid, die in staat is mensen te verenigen“.

 

Voorbeeld RSTAB project hangbrug

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Bouw van de brug

De toekomstig civiele engineers hebben de voorgespannen hang-brug op een zodanige wijze ontworpen, dat deze gemakkelijk is te bouwen en een grote mate van flexibiliteit heeft. Dit is noodzakelijk, omdat de constructie gebouwd moet kunnen worden zonder zwaar bouwmaterieel en door arbeiders die weinig tot geen ervaring heb-ben. Daarbij, moet de brug reproduceerbaar zijn voor andere projecten.

De zes meter hoge stalen pylonen zijn voorzien van scharnieren bij de fundering, die later vast gezet kunnen worden. De pylonen zijn rechtop gezet d.m.v. een kettingblok en een bamboe hijskraan. Het brugdek bestaat uit 21 identieke segmenten. De hoofdliggers en dwarsbalken zijn gemaakt van stalen hoeklijnen, die zijn verbonden met simpele bout-verbindingen. Houten planken zijn gebruikt voor de afwerking van het brugdek. Het complete brugdek heeft een dikte van slechts enkele centimeters. Hierdoor is het contactvlak van de brug tot een minimum beperkt in het geval van een moesson. Het loopgedeelte is omhoog gebogen en is op een slimme wijze in het landschap ingepast.

Tijdens de bouwwerkzaamheden hebben de student de volgende rollen op zich genomen: arbeiders, docenten, opzichters, artsen, betontechnologen, geotechnische ingenieurs, architecten, projectmanagers, constructeurs en psychologen.
Voor de constructie van de brug is in totaal 70 ton beton, 6 ton staal en 42 m3 zwerfkeien getransporteerd, geprepareerd en samengesteld door pure mankracht.

dsc_07571

De volgende bedrijven hebben deelgenomen in dit project

Ontwerp, planning, werk

Engineers Without Borders – Karlsruhe Institute of Technology e.V.

www.ewb-karlsruhe.de

Software
www.dlubal.com

Hoofdboog en brug van vliegveld Sheremetyevo (Foto: Bollinger+Grohmann)

Vliegveld Sheremetyevo, Moskou

Door de vergroting van de benodigde luchtvaartcapaciteit en de modernisering is er op de luchthaven Sheremetyevo een derde terminal gemaakt. De Dlubal-klant B+G ingenieurs Bollinger und Grohmann GmbH uit Frankfurt am Main heeft de constructieve uitwerking van meerdere luifels, daken en bruggen tussen de parkeergarage en de terminal onder leiding van Arnold AG uitgewerkt.

De ontwerpen hiervoor zijn gemaakt door de Architect Dmitri Pshenichnikov. De staalconstructie is door de Russische aannemer Stalkon vervaardigt.

Een bijzondere uitdaging voor de drie partijen was de 3-dimensionale opzet van het project. Bij de berekening van het staal moest er met zeer grote sneeuwophopingen rekening gehouden worden. De grondbelasting voor sneeuw in Moskou bedraagt 1.26 kN/m². Vermenigvuldigt met een factor voor ophoping bedraagt de extreme sneeuwbelasting 8,60 kN/m².

Bruggen
Het 3D-Model van de architect bestaat uit een (hoofd)boog met een grote overspanning van de terminal naar de parkeergarage waaraan een brug hangt. Op basis van de verschillende vervormingen bleek dat de brug toch als een zelfstandige boogconstructie gaat werken. De ophangtuien werden desalniettemin toch uitgevoerd.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Hoofdboog

De hoofdboog is een vakwerkachtige boogconstructie gelijk een koepelvorm lopend van het midden van de terminal over de hoofdingang tot de parkeergarage. Het verschaft een kolomvrije entree/foyer met een overspanning van 56 x 43 m2 met een totale overspanning van 88 m.

De hoofddraagconstructie bestaat uit een vierstaven-vakwerk waartussen dwarsdragers in een visgraatmotief liggen. Het is noodzakelijk dat de hoofddraagconstructie een hoge buigweerstand bezit, vanwege de grote excentrische sneeuwlasten. De hoge buigstijfheid resulteerde, echter, in onbedoelde grote trekkrachten in de onderste liggers van het vakwerk. Daarom zijn de kabels die de constructie ondersteunen in zo’n mate voorgespannen dat de trekkrachten zijn ´weggespannen´. Door te voorspanning tijdens de bouw werden de spanningen in de bovenste liggers van het vakwerk slechts door de toename van het gewicht gereduceerd.

RSTAB rekenmodel van hoofdboog (screen shot: Bollinger+Grohmann)

Betrokken partijen:

Architect

Dmitri Pshenichnikov

Aannemer

Stahlbau Arnold AG
Industriestrasse 6-10
D-61381 Friedrichsdorf

Constructeur

B+G Ingenieure Bollinger und Grohmann GmbH, Westhafenplatz 1
D-60327 Frankfurt am Main
www.bollinger-grohmann.de

Staalconstructies Hoofdboog

Heinrich Lamparter Stahlbau GmbH & Co. KG, Leipziger Straße 12-18
D-34260 Kassel / Kaufungen

Staalconstructie Brug

Müller Offenburg GmbH und Co. KG
D-60327 Frankfurt am Main

Software

Dlubal Software GmbH
www.dlubal.nl

Buitenaanzicht Dali museum

Salvador Dalí Museum, Florida

In Januari 2011 heeft het Salvador Dalí Museum in St. Petersburg, Florida, zijn deuren voor het publiek geopend. Het bevat de grootste verzameling van Dali’s kunstwerken buiten Spanje, waaronder olieschilderijen, waterverftekeningen, gravures, foto’s, en sculpturen. Het architectonische hoogtepunt is het “Enigma”, een beglaasd atrium, dat glooit over de zijdes van de doosvormige gewapend betonnen gebouw. De constructieve berekening van dit unieke staal-glas constructies is uitgevoerd met RSTAB door de Dlubal klant Novum Constructies.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Constructie

Het “Enigma” is een stalen buisconstructie bestaand uit meer dan 900 driehoekig gevormde glaspanelen die uitstulpende bobbels vormen. Geen twee glaspanelen binnen de gekromde glasconstructie, zijn identiek, zodat zij een werkelijk uniek beeld geven van St Peterburg;s pittoreske waterlijn.

De bouwers moesten een mysterie oplossen hoe de transparante constructie te vormen, te ontwerpen en op te hangen. De constructie 75.5 ft hoog, 105 ft breed en 27.5 ft lang moet namelijk orkaankrachten en rondvliegende rommel kunnen weerstaand.

HOK’s architect Weymouth noemt het Novum systeem ‘een visueel diagram, hoe de constructie zich gedraagt, omdat de driehoeken kleiner worden op de plekken met hoge spanningen.’

In 2010, HOK ontving de Novum Design Excellence prijs voor het iconische ontwerp van het Salvador Dali Museum.

Binnen aanzicht van spiraalvormige wand als trap. (Afbeelding: © Novum)

Bedrijven die hebben bijgedragen aan het ontwerp:

Architect

HOK, USA
www.hok.com

Engineering & Onderaanneming

Novum Structures LLC, USA
www.novumstructures.com

Aannemer

Beck Group, USA
www.beckgroup.com
www.beckgroup.com

Software

Dlubal Software GmbH
Tiefenbach, Germany
www.dlubal.nl

Aanzicht Enkele Brug bailey brug

Geoptimaliseerde brugberekeningen met RFEM

Janson Bridging in Hank, vervaardigt tijdelijke, nood- of blijvende bruggen voor civiele, industriële of militaire toepassingen. Alle bruggen – bestaand uit diverse types – zijn gebaseerd op een modulair concept dat eenvoudig aan de wensen van de gebruiker kunnen worden aangepast. De modules zijn elementen met een beperkte lengte die kunnen worden verbonden m.b.v. zogenaamde koppelingen. Op deze wijze kan de ingenieur de overspanning, de hoogte en breedte van de brug vaststellen door het samenvoegen van elementen.

De bruggen moeten voldoen aan diverse nationale normen, waarvan hoofdzakelijk de Eurocode en Amerikaanse norm. Omdat Janson Bridging’s interne Ingenieursburo elk brug individueel berekend, met bruglengtes van 2 tot 20 elementen, kan de hoeveelheid werk aanzienlijk zijn om de vervormingen, reactiekrachten en spanningen te bepalen. Daarom heeft Janson Bridging in 2012 besloten om het ontwerpproces te optimaliseren door het automatiseren van de reken- en tekenmodellen. Het doel was om automatisch het rekenmodel te genereren, te berekenen en te controleren.

 

doorbuiging met isobanden in brugconstructie in RFEM

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

RF-COM

Heden genereert Janson Bridging m.b.v. de RF-COM module van RFEM een drietal brugtypes, zijnde de JSK, JPB en Bailey bruggen. Het rekenmodel bestaat uit staven en vlakken, niet-lineaire windverbanden, enkel-druk staven en orthotropie. Tevens is Janson in staat om zogenaamde Load Models (Tandemstelsels) over de bruggen te laten lopen. De reactie- en snedekrachten worden automatisch opgeslagen in de juiste tabbladen van het spreadsheet, waardoor de hoeveelheid werk aanzienlijk voor de ingenieur beperkt is. M.b.v. de automatisering’s tool is de ingenieurs zelfs in staat om binnen enkele minuten de reactiekrachten van de constructie t.b.v. bijvoorbeeld de aannemer van de onderbouw te voorspellen.

Zicht op dwarsdoorsnede tijdens de opbouwfase van de Brug

RFEM klantproject industrieel filterapparaat

Industrieel Filterapparaat

Het project voor de berekening van een filter/droogapparaat vergde een complete spanning- en vervormingsberekening. Een extra grote uitdaging bevatte het modelleren van de complexe constructie bestaande uit 1.424 vlakken, 158 volumes en 425 staven.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Modelinvoer

Het filter is gemodelleerd met lineair elastische schaal- en volume-elementen. Het bestaat uit de volgende constructieve onderdelen:

vloerplaat
filter onderzijde
container wand met torus-vormige kopdeksel en ringflens vastgemaakt aan de onderflens
consoles op de container wand
ondersteuningsplaat voor agitator
pijpverbinding en hijsogen voor de kopdeksel.
Rondom lopende dunne pijpen
De verbinding van de container en de vloerplaat is een behoorlijke uitdaging geweest voor het modelleerproces.

De ringflens is aan de onderzijde van de plaat aangebracht in de vorm van een volumelement

Het is vastgemaakt aan de vloer-plaat met 53 klembouten M27, die gelijkmatig rondom het apparaat zijn aangebracht om een gelijkmatig voorspankracht te verkrijgen.

Om de ringflens te verankeren aan de vloerplaat met de opgegeven voorspankrachten, een cirkelvormig tegengestelde element is er gemodelleerd als volume element aan de tankwand.

Hierdoor was het mogelijk om de container vloer tegen de conische vloerwand vast te maken.

Om deze conische klemconstructie te modelleren in RFEM, was het noodzakelijk om de contact eigenschappen tussen deze constructieve onderdelen te definiëren in het rekenmodel.

Contact volume elementen, die met elastische eigenschappen zijn gelijkmatig op de hele omtrek aangebracht.

 

Rekenmodel in RFEMLasten

De volgende belastingen zijn er aangebracht op de constructie:

Interne druk voor diverse onderdelen, waaronder de container -1/6 bar,
verticale lasten t.g.v. eigen gewicht en apparatuur
temperatuur -20/200 °C
interne positieve en nega-tieve druk met drukvariaties van 0.0 tot 3.0 bar voor 28,000 lastcycli volgens AD-S1 en S2
agitator lasten voor 2 mil-joen spanningscycli.

Detail van de ring met klembouten

Berekening in RFEM

Vijf combinaties zijn er gemaakt van de verschillende belasting-gevallen. Na de snedekracht berekening is er een vermoeiings-berekenm.b.t. spanning fluctuaties uitgevoerd.

Betrokken bedrijven

Constructeur

Peter & Partner
Ingenieur- und Sachverständigen-ge-sellschaft für Strukturmechanik
Am Sonnenhang 13
D-53804 Much
www.ifs-peter-partner.de

Software:

Dlubal Software GmbH
www.dlubal.nl

RFEM vervormingen van raatigger met gaten

Onderzoek Portugese Instituut ISEC

Het Portugese Coimbra Instituut m.b.t. Engineering (ISEC) heeft RFEM gebruikt om een onderzoek te doen naar het constructieve gedrag van stalen raatliggers. Voor het hoofdgedeelte heeft het onderzoek zich gericht op het berekenen van het draagvermogen van raatliggers met ronde of hexagonale gaten met verschillende groottes. Een ander belangrijk deel van het onderzoek was het vastleggen van diverse faalmechanismes van verschillende liggertypes.

DOWNLOAD ARTIKEL ALS PDF

Vervaardigen van raatliggers en de voordelen

Raatliggers worden gemaakt van gewalste I-profielen waarvan het lijf op een speciale manier is doorgesneden. Op deze wijze, worden twee T-doorsnedes geproduceerd die aan elkaar worden gelast, om een raatligger te vormen. Zowel de geometrie als de maatvoering van de gaten in het lijfgebied kunnen variëren per liggertype.

In vergelijking met vaste-lijfliggers (normale liggers) hebben raatliggers de volgende voordelen:

Groter traagheidsmoment met hetzelfde eigengewicht.
Meer vrijheid van plaatsing van gaten en daarom de mogelijkheid om pijpleidingen door het lijf te voeren.
Grotere buigweerstand
Esthetische voordelen

Spanningen in Ligger met Gaten

Onderzoek met RFEM Modellen

Om de liggers’ draagweerstand te bepalen, is er een numeriek model gemaakt op basis van eindige elementen m.b.v. RFEM. RFEM is gebruikt om meerdere testen uit te voeren om het model te kalibreren. De resultaten van de berekening zijn vergeleken met gelijkaardige berekeningen gedaan door derden.

RFEM Nieuw Indisch Onderzoekstation ‘Bharati’, Antarctica

Nieuw Indisch Onderzoekstation ‘Bharati’, Antarctica

Tijdens de Antarctische zomer maanden van het jaar 2010/2011 en 2011/12, werd een nieuw onderzoekstation gebouwd in Oost Antarctica voor het Indische Ministerie voor Aardwetenschappen. Het ontwerp en de berekeningen zijn gemaakt door de Duitse kantoren van BOF architecten en IMS Ingenieurgesellschaft in Hamburg. Het complexe constructie model bestaat uit een omhullende staalconstructie en een totaal van 134 geïntegreerde containers, die voor de afdracht van verticale en horizontale belastingen zorgen. De definitieve constructieberekening is uitgevoerd door het Duitse constructiebureau KSF in Bremerhaven.

DOWNLOAD VOLLEDIG ARTIKEL ALS PDF

Constructie

Het onderzoekstation heeft een plattegrond van 30 x 50 m2, is meer dan 12 m hoog en heeft over het grootste gedeelte twee bouwlagen. Het gebouw is ontworpen voor een minimum levensduur van 25 jaar.

De constructie is grotendeels opgetild en gebouwd op stalen kolommen om de impact van sneeuw stormen te minimaliseren. De fundering bestaat uit 83 GEWI palen (injectie palen) welke in de rotsachtige ondergrond zijn aangebracht. Het onderzoeksstation wordt bloot-gesteld aan extreme windbelasting. De dynamische druk van windvlagen welke gegeven wordt in het windrapport is 2.6 kN/m².

De stijfheid wordt verkregen door aan de voorzijde diagonale kolommen aan te brengen welke in een Y-vorm worden geplaatst én door een gewapend betonnen kern aan de achterzijde.

Vervorming van het onderzoekstation in RSTAB (screen shot: Dlubal)

Berekening in RSTAB

Omdat er hoge eisen werden gesteld aan het gebouw met betrekking tot bruikbaarheid (vervorming, natuurlijk frequentie, etc.) was het noodzakelijk om de berekening van het vervormingsgedrag zo realistisch mogelijk te maken. Daarom is het ruimtelijke model ingevoerd en ontworpen in RSTAB. Alle dragende doorsnedes van de geïntegreerde container modules, alsmede de omhullende staalconstructie kunnen worden getoond in het programma. De afschuifstijfheid van de container wanden wordt in rekening gebracht door vervangende diagonalen. Op dezelfde manier is het mogelijk om in detail de verbinding tussen de containers en de staalconstructie evenals de containers tegen elkaar in het rekenmodel te presenteren.

De volgende bedrijven hebben meegeholpen aan de constructie

Eigenaar

NCAOR – Nationaal Centrum voor Antarctisch & Ocean Onderzoek, India

Management

KAEFER Constructie GmbH, Bremen, Duitsland

Hoofdconstructeur

IMS Ingenieurgesellschaft mbH, Hamburg, Duitsland
www.ims-ing.de

Constructeur Bouwfase
KSF GmbH & Co. KG, Bremerha-ven, Duitsland
www.ksf-ing.de

Software

Dlubal Software
www.dlubal.com

RFEM vervormingen van energiecentrale

Energiecentrale in Medupi, Zuid-Africa

De Zuid-Afrikaanse energie leverancier Eskom heeft een van de grootste kolengestookte energie-centrales ter wereld gebouwd, 400 km ten Noorden van Johannesburg in Medupi. Het heeft een vermogen van 4800 MW en bestaat uit zes blokken van 800 MW. De energiecentrale bevat de meest moderne behuizingssystemen voor de reductie van stof. De behuizing-blokken, die een modulaire opbouw hebben, zijn gecombineerd elke 12 blokken met 2 x 7 = 14 onderdelen; elke eenheid is samengesteld uit twee delen (dubbele dozen).
De zes behuizingsdelen, die worden ondersteund door balken, vakwerken en kolommen hebben de volgende afmetingen:

breedte: 36 m
lengte: 48 m
hoogte: 27 m

Eén doos van elk deel is verbonden met een energiecentraleblok.

Doorsnede as D

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Berekening in RFEM

Het Duitse ingenieursbureau Prof. Schmidt & Partner, sinds lange tijd een gebruiker van Dlubal software, is door Balcke-Dürr, een Duits bedrijf, dat industriële filtersystemen produceert, opgedragen om een constructieve berekening uit te voeren van het behuizingsysteem, inclusief de benodigde ondersteuningen van de leidingen, en het trappenhuis.
De ondersteuningsconstructie met de globale afmetingen w/l/h = 18m/48m/27m is gemodelleerd in RFEM, omdat het handig leek om het hele model in te voeren in een Eindige Elementenprogramma.
De ingenieurs werden in het bijzonder uitgedaagd door de Zuid-Afrikaanse bouwnormering en –eisen en door de toe te passen profielen en materialen, die moesten worden toegepast.
De zeer uitgebreide database van RFEM heeft goed geholpen bij het vinden van de juiste oplossingen.
Tevens is de constructie berekend door een statische en dynamische berekening, rekening houdend met de verschillende temperaturen en een eventuele aardbeving.
Het rekenmodel bestaat uit 5021 knopen, 809 vlakken, 179 profielen en 8909 staven. De bouw is begonnen in de zomer van 2011.

 Weergave van de Vervorming van de gehele constructie in RFEM (www.p-s-p.de)

Betrokken bedrijven

Opdrachtgever

Eskom Enterprises
Sandton / Zuid Afrika
www.eskom.co.za

Aannemer

Hitachi Power AFRICA Pty Ltd.
www.hitachi-power.com

Onderaannemer, filter systemem

Balcke-Dürr GmbH
Ratingen, Germany
www.balcke-duerr.de

Constructeur

Prof. Schmidt & Partner
Büro für Konstruktiven Ingenieurbau
Kruppstraße 98
D-45145 Essen
www.p-s-p.de

Software

Dlubal Software
www.dlubal.nl