RFEM klantproject ijshockey Arena in Jičín

IJshockey Arena in Jičín

Het nieuwe ijshockeystadion in de Tsjechische stad Jičín vervangt het oude, niet langer moderne buitenstadion. De arena is niet alleen beschikbaar voor het ijshockey maar het opent ook zijn deuren voor scholen en de gemeenschap. De Dlubal klant WIEHAG GmbH gebruikte RSTAB om de imposante, kolomvrije dakconstructie bestaand uit houten gelamineerde liggers te berekenen. Verder was WIEHAG verantwoordelijk voor de productie en de constructie van de dakconstructie.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF
Detail houtverbinding dakconstructie

Constructieve Opzet

De dakconstructie is opgebouwd uit verlijmd, gelamineerd hout GL28c met de volgende afmetingen: lengte – 72 m, breedte – 42 m, hoogte – 11 m. Het hoofdvakwerk is samengesteld uit zeven drie-scharnier spanten met een onderlinge afstand van 5 m, elk met gekromde hoeken en een overspanning van 42 m. Zeven helft-spanten met een over-spanning van 21 m staan er aan de uiteindes van de hal. Zij zijn verbonden op een stervormige wijze aan de buitenste hoofdspanten. De secondaire raamwerkconstructie bestaat uit enkele gordingen die aan het hoofdspant zijn vastgemaakt. Het dak is verstijft door spanten in dwarsrichting en door stalen windverbanden in langsrichting. De complete houtconstructie is aangenomen als gebruiksklasse 2. Alle constructieve houtonderdelen moeten een brandwerendheid hebben van F15, de stalen onderdelen F0. De ijshockey arena is geopend eind 2011.

 

RSTAB model houtbouw van IJshockey stadion

De volgende bedrijven hebben deelgenomen aan de bouw

Eigenaar

Gemeente Jičín
Tsjechië

Planning

BFB studio s.r.o.
Rokycanova 30
130 00 Praag 3
Tsjechië

Constructie aannemer

Kasper CZ s.r.o.
Jecna 550
541 03 Trutnov
Czech Republic

Hoofdconstructeur

TOBRYS s.r.o.
Bořivojova 38/1075
130 00 Prague 3
Czech Republic

Constructeur Dak
WIEHAG GmbH
Linzer Straße 24
A-4950 Altheim
www.wiehag.com

Software

Dlubal Engineering Software
Tiefenbach, Duitsland
www.dlubal.nl

RFEM klantproject hotel Tivoli oostenrijk

Ramada Hotel te Innsbruck Tivoli, Oostenrijk

In december 2011 is het Ramada Hotel geopend. Het veertien verdiepingen tellende hotel is direct gelegen aan ‘Olympiaworld’, Tirols grootste sport- en evenementen centrum. Het gebouw is één van de hoogste gebouwen in de prachtige Alpenstad. Vanaf het panoramaterras
op de elfde verdieping hebben bezoekers een adembenemend uitzicht over de Tiroler bergen en de Bergiselschans, een wereldberoemde skischans, die onderdeel is van het jaarlijkse Vierschansentoernooi. De Dlubal-gebruiker in.ge.na was verantwoordelijk voor het controle werk. De controleur heeft RFEM gebruikt om het 3D-model inclusief belastingen in te voeren en te berekenen.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Constructie

Het betreft een nieuwbouwproject bestaand uit een hotel met veertien verdiepingen en een kelder. De hoofddraagconstructie is opgebouwd uit gewapend beton. De oost- en westgevel zijn gebouwd onder een hellingshoek van 73.2° gemeten vanaf het horizontale vlak. De horizontale en verticale belasting wordt afgedragen door de kolommen en de wanden van de centrale corridor, respectievelijk de gevelwanden. De gevelwanden hebben een dikte van 200 tot 250 mm afhankelijk van de belasting. De vloerdikte van de ondergrondse parkeergarage is 350 mm, de vloerdikte in de bovenbouw is 300 mm. De dakvloer heeft een dikte van 300mm. Alle andere tussenvloeren hebben een dikte van 250 mm. De fundering onder het gebouw bestaat uit een plaatfundering met diktes van 1.00 m, 0.60 m en 0.30 m. In gebieden zonder bovenbouw zijn strookfunderingen en poeren toegepast. Tijdens de buitengewone situatie m.b.t. aardbeving is er door berekening duidelijk geworden dat er trek op de fundering optrad in het Westelijke gedeelte van het gebouw. Om de kantelstabiliteit te garanderen zijn in het beschreven gebied GEWI-ankers aangebracht.

De volgende bedrijven hebben bijgedragen aan de constructie

Gebouweigenaar

Porr Projekt und Hochbau AG
A-6175 Kematen

Controlewerkzaamheden

in.ge.na.
A-6020 Innsbruck
www.ingena.info

Software

Dlubal Software GmbH
D-93464 Tiefenbach
www.dlubal.com

RFEM klantvoorbeeld bijzonder constructie

Bahá’í-tempel, Chili

Bahá’í-tempel van Zuid Amerika

Eind 2014 wordt in Chili een heel bijzondere constructie opgeleverd: de “tempel van het licht”, één van de acht Bahá’i-tempels wereldwijd. De Bahá’í-religie heeft ongeveer zeven miljoen volgelingen, verspreid over India, Iran, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika.
Na jaren van plannen is de opdracht toegekend aan Dlubal klant Josef Gartner GmbH. De opdracht omvat het ontwerp en de bouw van de gehele constructie met uitzondering van de fundering.

RFEM_en

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

 

Constructie

De vorm van de tempel is vergelijkbaar met een negenbladige bloesem van een lotusbloem. Het gebouw heeft een diameter van ongeveer 34 m en een hoogte van 30 m. De fundering bestaat uit een voet-plaat met daarboven een twee verdiepingen tellende betonnen constructie.
De bouwplaats bevindt zich in een gebied met een hoog seismisch risico. Hierdoor bleek het noodzakelijk om de constructie horizontaal los te koppelen van de grond. Hiervoor zijn in totaal tien zogenaamde ‘friction pendulum bearings’ aangebracht tussen de betonkolommen en het tweede tussenliggende plafond.

De gevelconstructie is uitgevoerd als een vakwerkligger met een boven- en onderregel bestaande uit rechthoekige doorsnedes, de diagonale verbindingselementen bestaan uit buisvormige doorsnedes.
De negen bloembladen zijn identiek en komen op het hoogste punt samen en vormen een lichtkoepel (oculus). Het constructieve skelet wordt gevormd door een intern raamwerk bestaande uit ronde buizen met grotere wanddikte en een diameter d = 323,9 mm.
Het eerste ontwerp is gemaakt met de software Rhinoceros. Daarna is het 3D model geëxporteerd naar RSTAB en RFEM en verder geoptimaliseerd.
Gartner heeft uiteindelijk met behulp van RSTAB en RFEM de staalconstructie berekend, waarbij rekening is gehouden met de impact van aardbevingen.

 

Modell_bearbeitet

De volgende bedrijven hebben bijgedragen aan de constructie:

Gebouw eigenaar

National Spiritual Assembly of the Bahá’ís of Canada,

www.ca.bahai.org

Architect

Hariri Pontarini Architects, Toronto, Canada

www.hariripontarini.com

Berekeningen, bouw en realisatie (staal en gevelafwerking)

Josef Gartner GmbH, Würzburg, Duitsland,

www.josef-gartner.permasteelisagroup.com

Software

Dlubal Software GmbH, Tiefenbach, Duitsland,

www.dlubal.com

Nachtbaustelle_bearbeitet

RFEM verplaatsing moskee

Verplaatsing Moskee

Transport moskee in Saoedi-Arabië

In Jeddah, Saoedi-Arabië, is een 2400 – tons moskee in zijn geheel verplaatst over een afstand van 120 meter. Dit was de eerste keer in Saoedi-Arabië, dat een heel gebouw naar een andere locatie werd verplaatst.

De operatie werd zorgvuldig ontworpen en gerealiseerd door twee Dlubal klanten. Techniek en Methode B.V. Nederland was belast met de constructieve berekening van de vloerplaten en de rails, die het hele gebouw tijdens het transport ondersteunden. Mammoet tilde de moskee op, verplaatste het in zijn geheel over een afstand van 120 meter naar de nieuwe locatie en zette hem weer neer in minder dan 48 uur.

20141027_032543_zugeschnitten

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Moskee niet gesloopt

De originele plannen waren om de prachtig ontworpen moskee te slopen en een identieke moskee op een nieuwe locatie te bouwen. Op de oorspronkelijke locatie blokkeerde de moskee de nieuwbouw en uitbreiding van een ziekenhuis.

Dit proces van herbouw zou ongeveer tien maanden duren. De verplaatsingsoperatie duurde slechts drie maanden met inbegrip van de voorbereiding en nabehandeling. De klant heeft dus niet alleen het gebied schoon en rustig gehouden, maar ook zeven maanden constructietijd bespaart.
De operatie is zonder incidenten verlopen. Na slechts een korte tijd konden de bezoekers van de moskee hun gebeden hervatten.
Een animatiefilm van het transport van het gebouw is hier beschikbaar: https://www.youtube.com/watch?v=gq37tH7hLZs

RFEM_enBetrokken Partijen

Klant

Saudi Arabia National Gard (SANG)

Aannemer

Nesma Trading Co. Ltd
Saoedi-Arabië
www.nesma-trading.com

Onderaannemer

Mammoet Midden-Oosten
www.mammoet.com

Constructieve berekening:

Techniek en Methode B.V.
www.tenm.nu

Software:

Dlubal Software
www.dlubal.com

Voorbeeld RFEM project hangbrug

Hangbrug, Sri Lanka

Hangbrug te Sri Lanka

In 2013 is een zeer speciaal project uitgevoerd, 6000 km ver weg in Pitigala, Sri Lanka. De brug is ontworpen, berekend en gebouwd door 30 studenten, onderdeel van een Duits universiteitsteam genaamd “Engineers Without Borders – Karlsruhe Institute of Technology”, die projecten ontwikkelen in zeven verschillende landen.
Met een lengte van 30 m overspant de brug de rivier de Bentara. De studenten werden tijdens de 14 weken durende bouwfase ondersteund door militairen en dorpsbewoners.

Bondspresident Joachim Gauck: “Met zijn grote praktisch waarde en zijn succesvolle ontwerp is de brug in Pitigala een blijvend voorbeeld van de betrokkenheid, die in staat is mensen te verenigen“.

 

Voorbeeld RSTAB project hangbrug

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Bouw van de brug

De toekomstig civiele engineers hebben de voorgespannen hang-brug op een zodanige wijze ontworpen, dat deze gemakkelijk is te bouwen en een grote mate van flexibiliteit heeft. Dit is noodzakelijk, omdat de constructie gebouwd moet kunnen worden zonder zwaar bouwmaterieel en door arbeiders die weinig tot geen ervaring heb-ben. Daarbij, moet de brug reproduceerbaar zijn voor andere projecten.

De zes meter hoge stalen pylonen zijn voorzien van scharnieren bij de fundering, die later vast gezet kunnen worden. De pylonen zijn rechtop gezet d.m.v. een kettingblok en een bamboe hijskraan. Het brugdek bestaat uit 21 identieke segmenten. De hoofdliggers en dwarsbalken zijn gemaakt van stalen hoeklijnen, die zijn verbonden met simpele bout-verbindingen. Houten planken zijn gebruikt voor de afwerking van het brugdek. Het complete brugdek heeft een dikte van slechts enkele centimeters. Hierdoor is het contactvlak van de brug tot een minimum beperkt in het geval van een moesson. Het loopgedeelte is omhoog gebogen en is op een slimme wijze in het landschap ingepast.

Tijdens de bouwwerkzaamheden hebben de student de volgende rollen op zich genomen: arbeiders, docenten, opzichters, artsen, betontechnologen, geotechnische ingenieurs, architecten, projectmanagers, constructeurs en psychologen.
Voor de constructie van de brug is in totaal 70 ton beton, 6 ton staal en 42 m3 zwerfkeien getransporteerd, geprepareerd en samengesteld door pure mankracht.

dsc_07571

De volgende bedrijven hebben deelgenomen in dit project

Ontwerp, planning, werk

Engineers Without Borders – Karlsruhe Institute of Technology e.V.

www.ewb-karlsruhe.de

Software
www.dlubal.com

RFEM verplaatsing constructie

Verplaatsing Vechthoeve nabij Amsterdam

Eind van 2013 is nabij Amsterdam in Nederland de Vechthoeve, een houten, Pippi Langkousachtig huis, over een afstand van 500 meter verplaatst. Het huis moest verplaatsen vanwege de verbreding van rijksweg A1. In een tijdsbestek van drie maanden verhuisde Bresser uit ’s-Gravendeel het huis over land en water naar de eindbestemming op Landgoed Hoogerlust.

20131207_085153

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

UNESCO

De ‘Vechthoeve’ is een onderdeel van het stelling van Amsterdam (UNESCO-erfgoed). Vanwege de grote cultuurhistorische waarde is besloten door opdrachtgever Rijkswaterstaat om het monument te verplaatsen naar een nieuwe locatie en een nieuwe functie te geven. Hierbij bleek transport over water de enige optie, waarbij twee dijken gepasseerd worden. Om de dijken niet te belasten zijn tijdelijke noodbruggen gebouwd gefundeerd op stalen damwanden.
T.b.v. van de ondersteuning tijdens het transport is een compleet nieuwe betonnen fundering gemaakt. Inpandig zijn zeventien buispalen geheid. Vervolgens is het 420 ton wegende gebouw via zeventien vijzels 2.7 m opgetild. Onder de nieuwe, 300 mm dikke fundering is vervolgens t.b.v. het transport een aantal SPMT (Self Propelled Modular Transporter) geschoven en is het transport uitgevoerd.

RFEM_en

Ontwerp van de wapening

In RFEM is een drietal modellen van 22×13.5 [m2] gemaakt: 1) Blijvende Nieuwe Situatie, 2) Transport, en 3) Vijzelen. Het model bestaat uit vlakken belast door lijnlasten (vijzels) en belasting uit de bovenbouw. De vijzels zijn gemodelleerd als verende steunpunten met verschillende eigenschappen per richting. De noodzakelijke wapening is bepaald met de module RF-CONCRETE Surfaces volgens de NEN-EN 1992.

20131122_143420

Betrokken Partijen

Rijkswaterstaat
www.rijkswaterstaat.nl

Hoofdaannemer

Bresser Grote Projecten
www.bresser.nu

Uitvoerend Ingenieursbureau:

Techniek en Methode B.V.
www.tenm.nu

Software:

Dlubal Software
www.dlubal.com

Hoofdboog en brug van vliegveld Sheremetyevo (Foto: Bollinger+Grohmann)

Vliegveld Sheremetyevo, Moskou

Door de vergroting van de benodigde luchtvaartcapaciteit en de modernisering is er op de luchthaven Sheremetyevo een derde terminal gemaakt. De Dlubal-klant B+G ingenieurs Bollinger und Grohmann GmbH uit Frankfurt am Main heeft de constructieve uitwerking van meerdere luifels, daken en bruggen tussen de parkeergarage en de terminal onder leiding van Arnold AG uitgewerkt.

De ontwerpen hiervoor zijn gemaakt door de Architect Dmitri Pshenichnikov. De staalconstructie is door de Russische aannemer Stalkon vervaardigt.

Een bijzondere uitdaging voor de drie partijen was de 3-dimensionale opzet van het project. Bij de berekening van het staal moest er met zeer grote sneeuwophopingen rekening gehouden worden. De grondbelasting voor sneeuw in Moskou bedraagt 1.26 kN/m². Vermenigvuldigt met een factor voor ophoping bedraagt de extreme sneeuwbelasting 8,60 kN/m².

Bruggen
Het 3D-Model van de architect bestaat uit een (hoofd)boog met een grote overspanning van de terminal naar de parkeergarage waaraan een brug hangt. Op basis van de verschillende vervormingen bleek dat de brug toch als een zelfstandige boogconstructie gaat werken. De ophangtuien werden desalniettemin toch uitgevoerd.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Hoofdboog

De hoofdboog is een vakwerkachtige boogconstructie gelijk een koepelvorm lopend van het midden van de terminal over de hoofdingang tot de parkeergarage. Het verschaft een kolomvrije entree/foyer met een overspanning van 56 x 43 m2 met een totale overspanning van 88 m.

De hoofddraagconstructie bestaat uit een vierstaven-vakwerk waartussen dwarsdragers in een visgraatmotief liggen. Het is noodzakelijk dat de hoofddraagconstructie een hoge buigweerstand bezit, vanwege de grote excentrische sneeuwlasten. De hoge buigstijfheid resulteerde, echter, in onbedoelde grote trekkrachten in de onderste liggers van het vakwerk. Daarom zijn de kabels die de constructie ondersteunen in zo’n mate voorgespannen dat de trekkrachten zijn ´weggespannen´. Door te voorspanning tijdens de bouw werden de spanningen in de bovenste liggers van het vakwerk slechts door de toename van het gewicht gereduceerd.

RSTAB rekenmodel van hoofdboog (screen shot: Bollinger+Grohmann)

Betrokken partijen:

Architect

Dmitri Pshenichnikov

Aannemer

Stahlbau Arnold AG
Industriestrasse 6-10
D-61381 Friedrichsdorf

Constructeur

B+G Ingenieure Bollinger und Grohmann GmbH, Westhafenplatz 1
D-60327 Frankfurt am Main
www.bollinger-grohmann.de

Staalconstructies Hoofdboog

Heinrich Lamparter Stahlbau GmbH & Co. KG, Leipziger Straße 12-18
D-34260 Kassel / Kaufungen

Staalconstructie Brug

Müller Offenburg GmbH und Co. KG
D-60327 Frankfurt am Main

Software

Dlubal Software GmbH
www.dlubal.nl

RFEM branderburger tor

Kolomvervanging voor Brandenburgpoort

Tijdens de laatste dagen van de tweede wereldoorlog werd een segment van de Brandenburgpoort door een granaataanval ernstig beschadigd. Toen de poort in 2002 wordt gerestaureerd, is er door het Duitse constructiebureau J. Sando in Weimar een methode ontwikkeld, waarbij het mogelijk was om het kolomsegment te vervangen. De speciale, ondersteunende constructie om de kolom te vervangen, is ontworpen met RFEM, Dlubal’s 3D EEM programma. “Het ruimtelijke EEM-model biedt een uitstekende kans om het constructieve gedrag van de speciale en complexe constructie te bestuderen. Door de extreme hoge veiligheidsvoorschriften
voor Duitslands populairste gebouw moest de bevestiging van de ondersteunende constructie in twee stappen worden aangebracht. Met RFEM was het mogelijk om de kenmerken van de bevestigingssituaties perfect te modelleren” aldus Jörg Sando van Weimar.

 

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Technische randvoorwaarden

De belasting wordt afgedragen door de metselwerkbogen naar de kolommen. Een laterale ondersteuning is namelijk niet mogelijk zonder destructieve maatregelen. Sando heeft een methode ontwikkeld waarbij de belasting wordt doorgeleid in de kolom. Door de constante controle van de kracht en verplaatsing was het mogelijk om alle stappen te monitoren. Dit was natuurlijk noodzakelijk om overschrijding van het kritische moment te voorkomen.

Kolomvervanging
De voorbereidende werkzaamheden voor belastingverhoging werden gevolgd door stapsgewijze montage van de hydraulische ondersteuning. Het nieuwe middenstuk, dat precies de helft van het kolomsegment is, is ingevoerd nadat de beoogde verticale
verplaatsing van 0.6 mm was bereikt. Met beide zijpanelen is het nu duidelijk onderscheidbaar als nieuw segment. De gekozen methode was een groot succes.

De volgende bedrijven hebben bijgedragen aan de constructie

Gebouw eigenaar

Stiftung Denkmalschutz Berlin by order of the Senate Administration for Science, Research and Culture of Berlijn, Duitsland

Aannemer

Bennert GmbH, company for building security, Klettbach, Duitsland

Algemene aannemer

CARO Restaurierung und Technologie GmbH, Berlijn, Duitsland

Constructie berekeningen

Constructieburo Dipl.-Ing. Jörg Sando, Weimar, Duitsland
www.sando.de

Controleberekeningen

Prof. Frank Prietz, Berlijn, Duitsland

Technische monitoring

EBK Engineering office for construction diagnostics, Weimar, Duitsland

Software

Dlubal Software GmbH, Tiefenbach, Duitsland
www.dlubal.com

Buitenaanzicht Dali museum

Salvador Dalí Museum, Florida

In Januari 2011 heeft het Salvador Dalí Museum in St. Petersburg, Florida, zijn deuren voor het publiek geopend. Het bevat de grootste verzameling van Dali’s kunstwerken buiten Spanje, waaronder olieschilderijen, waterverftekeningen, gravures, foto’s, en sculpturen. Het architectonische hoogtepunt is het “Enigma”, een beglaasd atrium, dat glooit over de zijdes van de doosvormige gewapend betonnen gebouw. De constructieve berekening van dit unieke staal-glas constructies is uitgevoerd met RSTAB door de Dlubal klant Novum Constructies.

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Constructie

Het “Enigma” is een stalen buisconstructie bestaand uit meer dan 900 driehoekig gevormde glaspanelen die uitstulpende bobbels vormen. Geen twee glaspanelen binnen de gekromde glasconstructie, zijn identiek, zodat zij een werkelijk uniek beeld geven van St Peterburg;s pittoreske waterlijn.

De bouwers moesten een mysterie oplossen hoe de transparante constructie te vormen, te ontwerpen en op te hangen. De constructie 75.5 ft hoog, 105 ft breed en 27.5 ft lang moet namelijk orkaankrachten en rondvliegende rommel kunnen weerstaand.

HOK’s architect Weymouth noemt het Novum systeem ‘een visueel diagram, hoe de constructie zich gedraagt, omdat de driehoeken kleiner worden op de plekken met hoge spanningen.’

In 2010, HOK ontving de Novum Design Excellence prijs voor het iconische ontwerp van het Salvador Dali Museum.

Binnen aanzicht van spiraalvormige wand als trap. (Afbeelding: © Novum)

Bedrijven die hebben bijgedragen aan het ontwerp:

Architect

HOK, USA
www.hok.com

Engineering & Onderaanneming

Novum Structures LLC, USA
www.novumstructures.com

Aannemer

Beck Group, USA
www.beckgroup.com
www.beckgroup.com

Software

Dlubal Software GmbH
Tiefenbach, Germany
www.dlubal.nl

RFEM reconstructie zeischip

Reconstructie van het zeilschip “Alexander von Humboldt II”

In oktober 2011 is het zeilschip “Alexander von Humboldt II” te water gelaten en veroverd sindsdien de zeeën. Het schip, een driemaster, wordt geëxploiteerd door Deutsche Stiftung Sail Training (DSST). De mast en de romp bestaat uit staal. Het is de eerste reconstructie van een Duitse driemaster sinds de bouw van de “Gorch Fock”, het trainingsschip van de Duitse marine.
Aan boord van de “Alex II”, kunnen passagiers genieten van een dagtrip, een cruise van meerdere dagen of leren zeilen tijdens speciale
trainingstours. Het Duitse bedrijf HB Hunte Engineering GmbH was verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe schip. Het Duitse bedrijf Marine Engineering Wollert GmbH berekende de tuigage (masten en touwbevestigingen) en sterkte van de romp. Beide
bedrijven gebruiken al jaren RFEM voor hun berekeningen.

 

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Constructieberekeningen

Naast de kenmerkende eindige elementenberekeningen van systemen met hoge spanningen zoals af-/aanmeren, ankers en kranen,
zijn de sjorkrachten tot in detail berekend. Een uitgebreide matrix voor de berekeningen van belastinggevallen zijn gecreëerd middels een grote hoeveelheid zeilstand-berekeningen voor verschillende windsnelheden en windrichtingen. De niet-lineaire EE berekeningen zijn vergeleken met richtlijnen voor het ontwerp en de lay-out gegeven door de Germanischer Lloyd.
Op deze manier wordt een samenhangend veiligheidsconcept voor de masten en gieken/gaffels, evenals de optuiging door netten en tuien bereikt. “Voornamelijk de toepassing van windbelasting vraagt een uitgebreide kennis van de theoretische en praktische achtergronden van traditionele zeilschepen.”, volgens Jürgen Wollert van Marine Engineering Wollert GmbH.

 

RFEM Weergave van het scheepsmodel Alexander von Humboldt 2

De volgende bedrijven hebben bijgedragen aan de constructie

Eigenaar

Deutsche Stiftung Sail Training
www.alex-2.de

Ontwerper

Marigraph GmbH
www.marigraph.com

Constructiebureau

HB Hunte Engineering GmbH
www.hb-hunte.de

Constructieberekeningen

Marine Engineering Wollert GmbH
Lange Str. 27, D-24399 Arnis
Tel: +49 4642 92259-0

Software

Dlubal Software GmbH
www.dlubal.com