Voorbeeld RFEM project hangbrug

Hangbrug, Sri Lanka

Hangbrug te Sri Lanka

In 2013 is een zeer speciaal project uitgevoerd, 6000 km ver weg in Pitigala, Sri Lanka. De brug is ontworpen, berekend en gebouwd door 30 studenten, onderdeel van een Duits universiteitsteam genaamd “Engineers Without Borders – Karlsruhe Institute of Technology”, die projecten ontwikkelen in zeven verschillende landen.
Met een lengte van 30 m overspant de brug de rivier de Bentara. De studenten werden tijdens de 14 weken durende bouwfase ondersteund door militairen en dorpsbewoners.

Bondspresident Joachim Gauck: “Met zijn grote praktisch waarde en zijn succesvolle ontwerp is de brug in Pitigala een blijvend voorbeeld van de betrokkenheid, die in staat is mensen te verenigen“.

 

Voorbeeld RSTAB project hangbrug

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

Bouw van de brug

De toekomstig civiele engineers hebben de voorgespannen hang-brug op een zodanige wijze ontworpen, dat deze gemakkelijk is te bouwen en een grote mate van flexibiliteit heeft. Dit is noodzakelijk, omdat de constructie gebouwd moet kunnen worden zonder zwaar bouwmaterieel en door arbeiders die weinig tot geen ervaring heb-ben. Daarbij, moet de brug reproduceerbaar zijn voor andere projecten.

De zes meter hoge stalen pylonen zijn voorzien van scharnieren bij de fundering, die later vast gezet kunnen worden. De pylonen zijn rechtop gezet d.m.v. een kettingblok en een bamboe hijskraan. Het brugdek bestaat uit 21 identieke segmenten. De hoofdliggers en dwarsbalken zijn gemaakt van stalen hoeklijnen, die zijn verbonden met simpele bout-verbindingen. Houten planken zijn gebruikt voor de afwerking van het brugdek. Het complete brugdek heeft een dikte van slechts enkele centimeters. Hierdoor is het contactvlak van de brug tot een minimum beperkt in het geval van een moesson. Het loopgedeelte is omhoog gebogen en is op een slimme wijze in het landschap ingepast.

Tijdens de bouwwerkzaamheden hebben de student de volgende rollen op zich genomen: arbeiders, docenten, opzichters, artsen, betontechnologen, geotechnische ingenieurs, architecten, projectmanagers, constructeurs en psychologen.
Voor de constructie van de brug is in totaal 70 ton beton, 6 ton staal en 42 m3 zwerfkeien getransporteerd, geprepareerd en samengesteld door pure mankracht.

dsc_07571

De volgende bedrijven hebben deelgenomen in dit project

Ontwerp, planning, werk

Engineers Without Borders – Karlsruhe Institute of Technology e.V.

www.ewb-karlsruhe.de

Software
www.dlubal.com