Aanzicht Enkele Brug bailey brug

Geoptimaliseerde brugberekeningen met RFEM

Janson Bridging in Hank, vervaardigt tijdelijke, nood- of blijvende bruggen voor civiele, industriële of militaire toepassingen. Alle bruggen – bestaand uit diverse types – zijn gebaseerd op een modulair concept dat eenvoudig aan de wensen van de gebruiker kunnen worden aangepast. De modules zijn elementen met een beperkte lengte die kunnen worden verbonden m.b.v. zogenaamde koppelingen. Op deze wijze kan de ingenieur de overspanning, de hoogte en breedte van de brug vaststellen door het samenvoegen van elementen.

De bruggen moeten voldoen aan diverse nationale normen, waarvan hoofdzakelijk de Eurocode en Amerikaanse norm. Omdat Janson Bridging’s interne Ingenieursburo elk brug individueel berekend, met bruglengtes van 2 tot 20 elementen, kan de hoeveelheid werk aanzienlijk zijn om de vervormingen, reactiekrachten en spanningen te bepalen. Daarom heeft Janson Bridging in 2012 besloten om het ontwerpproces te optimaliseren door het automatiseren van de reken- en tekenmodellen. Het doel was om automatisch het rekenmodel te genereren, te berekenen en te controleren.

 

doorbuiging met isobanden in brugconstructie in RFEM

DOWNLOAD HET VOLLEDIGE ARTIKEL ALS PDF

RF-COM

Heden genereert Janson Bridging m.b.v. de RF-COM module van RFEM een drietal brugtypes, zijnde de JSK, JPB en Bailey bruggen. Het rekenmodel bestaat uit staven en vlakken, niet-lineaire windverbanden, enkel-druk staven en orthotropie. Tevens is Janson in staat om zogenaamde Load Models (Tandemstelsels) over de bruggen te laten lopen. De reactie- en snedekrachten worden automatisch opgeslagen in de juiste tabbladen van het spreadsheet, waardoor de hoeveelheid werk aanzienlijk voor de ingenieur beperkt is. M.b.v. de automatisering’s tool is de ingenieurs zelfs in staat om binnen enkele minuten de reactiekrachten van de constructie t.b.v. bijvoorbeeld de aannemer van de onderbouw te voorspellen.

Zicht op dwarsdoorsnede tijdens de opbouwfase van de Brug